You are currently viewing Wymiana zagraniczna

Wymiana zagraniczna

Kolejny rok naszej polsko – niemieckiej przyjaźni

Polsko – niemiecka wymiana młodzieży
Wieliczka – Neubiberg
wrzesień 2018

Tegoroczna wymiana ze szkołą w Neubiberg trwała od 15.09.2018 do 22.09.2018. W pierwszy dzień, w sobotę, polska grupa razem z p. Magdaleną Janowską oraz z p. Anitą Apolą udała się na lotnisko w Balicach, aby przywitać naszych przybyłych z Monachium niemieckich kolegów. Na miejscu wręczyliśmy sobie słodkie upominki. Następnie wszyscy pojechaliśmy do naszego pensjonatu w Szczawnicy. Tam rozpakowaliśmy bagaże, zjedliśmy obiadokolację, udaliśmy się na spacer i integrowaliśmy się z grupą niemiecką.

Następnego dnia wyjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym na Palenicę. Na górze każdy zjechał zjeżdżalnią grawitacyjną. Wszystkim spodobała się ta atrakcja. Zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć i zaczęliśmy schodzić z góry – tym razem pieszo. Po drodze napotkaliśmy bardzo dużo błota, ale nie przejęliśmy się nim szczególnie. Wróciliśmy do ośrodka i zjedliśmy obiad. Popołudniu czekał nas ok. dwugodzinny spływ Dunajcem. Widoki nas otaczające zapierały dech w piersiach. Wszyscy podziwiali piękno naszej polskiej natury. Wieczorem wróciliśmy do pensjonatu i razem z naszymi niemieckimi kolegami graliśmy w gry i rozmawialiśmy.

W poniedziałek udaliśmy się w góry. Zabraliśmy prowiant i dzielnie ruszyliśmy ku pienińskiej Sokolicy. Wiele osób narzekało podczas wędrówki, ale na szczycie wysiłek zrekompensował im cudowny widok. Popołudniu wróciliśmy do pensjonatu, spakowaliśmy się i udaliśmy się autokarem w stronę Wieliczki, skąd odebrali nas nasi rodzice.

We wtorek rano wyjechaliśmy do Niepołomic, gdzie przejechaliśmy się bryczką po Puszczy Niepołomickiej oraz zjedliśmy uprzednio przez nas usmażone na ognisku kiełbaski. Stamtąd ruszyliśmy prosto do Krakowa. Zwiedziliśmy rynek oraz najważniejsze zabytki. Niemcy mieli okazję zobaczyć Kraków o zmroku i to było właśnie to, co podczas wymiany spodobało im się najbardziej.

Środa to dzień, w którym pokazaliśmy naszym kolegom szkołę. Dostaliśmy możliwość wyboru kilku lekcji, w zależności od zainteresowań danych osób. Tak spędziliśmy kilka godzin w szkole, a później udaliśmy się do urzędu, gdzie mieliśmy spotkanie z w-ce burmistrzem. Pod koniec dnia zwiedziliśmy kopalnię soli, która również wywarła duże wrażenie na naszych niemieckich kolegach i koleżankach.

W czwartek czekała nas raczej smutna i nieco przerażająca wycieczka do obozu Auschwitz – Birkenau. Po kilkugodzinnym zwiedzaniu, pojechaliśmy na obiad do pizzerii, a stamtąd na ruiny zamku w Lipowcu. Wieczorem wróciliśmy do Wieliczki.

Piątek był dniem, w którym każda rodzina wymyślała program indywidualnie. Późnym popołudniem wszyscy uczestnicy wymiany spotkali się na kręglach i bilardzie.
Najsmutniejszym i pełnym łez dniem okazała się sobota – dzień wylotu naszych przyjaciół. Na lotnisku wszyscy żegnaliśmy się bardzo długo. Nie mogliśmy się ze sobą rozstać. Zawarliśmy wiele wspaniałych znajomości, kto wie, może i na całe życie. Większość osób dalej utrzymuje ze sobą kontakt i bardzo za sobą tęskni. Było to cudowne doświadczenie, które z pewnością zapamiętamy do końca życia.

Potwierdzeniem, że młodzież miło spędziła wspólny czas, są ich słowa:

Marvin:
„Najbardziej podobał mi się Kraków wieczorową porą. Ludzie tutaj są bardzo mili, szczególnie moja polska rodzina, u której mieszkam. Dwutygodniowa wymiana byłaby lepsza.”

Paula:
„Najbardziej podobał mi się pobyt w szkole, gdyż wiele rzeczy tu jest innych niż u nas. Zobaczenie różnic jest bardzo interesujące.”

Julia:
„Piękne przeżycia, świetni ludzie, bardzo miły czas.”

Anna:
„Bardzo podobał mi się Kraków, z wieloma pięknymi ulicami, sklepami i oczywiście parkami. Ogólnie polski krajobraz jest piękny.”

Alex:
„Wymiana sprawiła mi wiele radości. Poznanie nowego kraju i jego kultury było bardzo interesujące. Jednakże wędrówki górskie były za długie.”

Zosia:
„Najbardziej podobało mi się to, jak w dzień zwiedzania Wieliczki, pod wieczór wszyscy wyszliśmy razem na miasto. Była to świetna integracja zarówno polsko – niemiecka, jak i naszej klasy. Cieszę się, że poznałam tych wszystkich ludzi.”

Tom:
„Właściwie uważam, że wszystko tu było świetne. Przede wszystkim ludzie tutaj są bardzo mili.”

Oliwia:
„Najbardziej podobał mi się wyjazd do Szczawnicy. Zwiedzaliśmy tam piękne miejsca. Wymiana jest to świetna integracja zarówno z Niemcami, jak i z całą klasą. Bardzo się cieszę, że poznałam tylu wspaniałych ludzi.”

Maria i Lotta:
„Wszystko nam się podobało. Program wymiany był świetny i bardzo interesujący. Najbardziej podobało nam się zwiedzanie Krakowa i wizyta w obozie koncentracyjnym Auschwitz – Birkenau. Ponadto nasze polskie rodziny były bardzo miłe.”

Yannik:
„Było bardzo wesoło. Szkoda, że mieszkamy tak daleko od siebie.”

Oliwia C.:
„Było naprawdę interesująco. Poznałam świetnych ludzi.”

Nasza wymiana odbyła się dzięki dofinansowaniu z Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.

Oliwia Jarra – Leszczyńska (kl. 3a)
nauczycielka Magdalena Janowska

Wymiana zagraniczna – Nubiberg wrzesień 2017

Nasza tegoroczna polsko-niemiecka wymiana trwała od 16 do 23 września 2017 roku. W sobotę 16 września o godz. 6. 05 wraz z paniami nauczycielkami Magdaleną Janowską i Anitą Apolą, wylecieliśmy z lotniska w Balicach do Monachium. Na monachijskim lotnisku przywitali nas niemieccy rówieśnicy, którzy wręczyli nam podarunki.

Następnie udaliśmy do ośrodka młodzieżowego w Oberschleißheim, w którym mieszkaliśmy wspólnie przez pięć pierwszych dni.

Na przywitanie zostaliśmy poczęstowani pysznymi bawarskimi preclami z masłem, następnie zostaliśmy zakwaterowani w pokojach. Po południu odbyły się zabawy integracyjne, mające na celu lepsze poznanie się. W niedzielę i poniedziałek zostały zorganizowane warsztaty na temat kręcenia filmów. Podzieliliśmy się na kilkuosobowe niemiecko – polskie grupy i otrzymaliśmy zadanie – mieliśmy zaplanować i nagrać film na temat związany z poznawaniem niemieckiej i polskiej kultury. W poniedziałek prezentowaliśmy nasze projekty uczestnikom wymiany.

Kolejnego dnia poszliśmy na Oktoberfest. Z koleżankami i kolegami z Niemiec rozwiązywaliśmy zadania dotyczące tego miejsca oraz korzystaliśmy z różnych atrakcji tam się znajdujących. Kolejnym punktem pobytu było zwiedzanie Monachium i zakupy pamiątek z tego miasta. Potem poszliśmy do Deutsches Museum (niemieckiego muzeum techniki). Tam spędziliśmy kolejne 2 godziny, zwiedzaliśmy i oglądaliśmy różne ciekawe eksponaty i wystawy. Około godziny 19. 00 wróciliśmy do ośrodka, zjedliśmy kolację i udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.

Następnego dnia (w środę) o godz. 8. 30 wyruszyliśmy do parku linowego. Było to bardzo ciekawe miejsce, w którym aktywnie spędziliśmy czas. Każdy z nas mógł spróbować swoich sił na różnych trasach o zróżnicowanym stopniu trudności.

Kolejnym punktem tego dnia był znany piłkarskim kibicom monachijski stadion „Allianz Arena”. Zrobił on na nas ogrome wrażenie. Zwiedziliśmy szatnie piłkarzy, boisko oraz inne ciekawe pomieszczenia związane z funkcjonowaniem stadionu. Wyjątkowe dla nas było to, iż na tym stadionie w klubie FC Bayern gra nasz rodak – Robert Lewandowski.

W czwartek rano opuściliśmy ośrodek dla młodzieży w Oberschleißheim. Udaliśmy się do Olimpia Park, gdzie windą wyjechaliśmy na ogromna wieżę (Olimpiaturm), skąd mogliśmy podziwiać piękny widok na całe Monachium.

Po południu nasza polska grupa zwiedzała Monachium. Widzieliśmy wiele ciekawych zabytków.

Potem mieliśmy czas na zakup pamiątek z Monachium i rozmowę z naszymi niemieckimi partnerami. Wieczorem udaliśmy się na kolację wraz z rodzicami niemieckiej młodzieży. Później rozdzieliliśmy się i wraz z niemieckimi rodzinami udaliśmy się do ich domów. Nocowaliśmy u nich 2 dni. W piątek o godzinie 8 przyjechaliśmy do szkoły w Neubiberg, gdzie wzięliśmy udział w lekcjach w naszej partnerskiej szkole Realschule Neubiberg.

Następnie udaliśmy się do parku w Neubiberg. Jest to ekologiczny ogród, w którym zobaczyliśmy wiele zwierząt i poznaliśmy historię tego miejsca. W parku spotkaliśmy się także z burmistrzem miasta, który po przywitaniu zaprosił nas na poczęstunek. Po zjedzeniu pysznych bawarskich precli, wróciliśmy do rodzin naszych niemieckich kolegów i koleżanek.

W sobotę nadszedł czas rozstania i powrotu do Polski. Niemieccy przyjaciele odwieźli nas na lotnisko. Przy pożegnaniu u niejednego z nas w oczach pojawiły się łzy.
Czas oczekiwania na wylot wypełniły nam opowiadania o tym, jak spędziliśmy wspólne chwile w domach niemieckich rodzin. Wszyscy wyrażali radość z wyjazdu oraz z zawartych nowych znajomości i przyjaźni.

W Krakowie wylądowaliśmy po godz. 16. Na lotnisku oczekiwali na nas rodzice. Po pożegnaniu udaliśmy się swoich do domów. Naszą polsko – niemiecką wymianę będziemy jeszcze długo mile wspominać. Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w tym projekcie. Z naszymi znajomymi z Niemiec spotkamy się niestety dopiero za rok. Wtedy to oni przyjadą do nas i to my dołożymy wszelkich starań, aby pokazywać im naszą szkołę i nasz kraj z jak najlepszej strony, tak jak oni pokazali nam Niemcy.

Nasza wymianę dofinansowała Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży.