You are currently viewing Wymiana zagraniczna

Wymiana zagraniczna

Otto-Hahn-Schule Frankfurt am Main
– Gimnazjum w Wieliczce

W dniach 18-25 czerwca 2015r. gościliśmy w Wieliczce grupę kolegów i koleżanek z Frankfurtu nad Menem. Z niecierpliwością i radością oczekiwaliśmy na ten dzień gdyż podczas wcześniejszego pobytu w Niemczech w listopadzie 2014r. bardzo zżyliśmy się ze swoimi niemieckimi przyjaciółmi. Powitanie na lotnisku w Balicach było bardzo gorące, pełne uśmiechów,uścisków i wspomnień, a następnie każdy z nas pojechał wraz ze swoim gościem do domu.

Następnego dnia pokazaliśmy niemieckim kolegom i koleżankom nasze Gimnazjum i uczestniczyliśmy wspólnie w zajęciach lekcyjnych. Po południu czekało nas zwiedzanie Kopalni Soli. Przewodnikiem była nauczycielka j. niemieckiego w naszym gimnazjum Pani M. Janowska. Zarówno dla nas, jak i dla naszych niemieckich znajomych było to niezapomniane przeżycie. Oni po raz pierwszy znaleźli się w podziemnym, solnym świecie, my po raz pierwszy mogliśmy usłyszeć historię kopalni opowiedzianą w j. niemieckim.

W niedzielę rano udaliśmy się na dwudniową wycieczkę do Szczawnicy. Spaliśmy w pensjonacie „Horwatówka”. Pobyt w Pieninach minął bardzo szybko, bo cały czas mieliśmy wypełniony. Spływ Dunajcem, wyjazd kolejką na Palenicę, zjazdy saneczkami, a wieczorem wspólnie przygotowany polsko – niemiecki grill….. Pogoda i humory dopisały i w poniedziałek z pewnym żalem, ale w dobrym nastroju wróciliśmy do Wieliczki mając na uwadze,że przed nami jeszcze wspólne trzy dni.

Nazajutrz zostaliśmy ugoszczeni przez Pana Burmistrza w Magistracie Wielickim, a następnie pokazaliśmy naszym gościom urokliwe zakątki Wieliczki. Potem pyszny obiad w szkole i krótki odpoczynek, bo przed nami jeszcze zwiedzanie Krakowa a nogi już trochę bolały…. Ale czekała na nas miła niespodzianka. Kraków mogliśmy zobaczyć siedząc wygodnie w wagonikach (tzw. melex-ach) i bez zbędnego wysiłku podziwiać, fotografować i chłonąć atmosferę krakowskiej starówki i dzielnicy Kazimierz.

Dzień przed wyjazdem naszych gości minął na wspólnej pracy i zabawie. Do południa w pracowni informatycznej powstawały wspólne projekty pt.”Życie młodzieży w Wieliczce i we Frankfurcie – podobieństwa i różnice”. Po południu spotkaliśmy się ponownie w szkole na pożegnalnym wieczorze. Wraz z nami przyszli nasi rodzice. Mieliśmy możliwość prezentacji naszych projektów, a potem przy wspólnym posiłku (przygotowanym przez nas samych) i przy wspólnych rozmowach oglądaliśmy pokaz zdjęć zrobionych w trakcie kilkudniowej wymiany. W czwartek nadszedł dzień wyjazdu. Znowu byliśmy na lotnisku w Balicach, tym razem w gorszych humorach niż tydzień wcześniej. Z wielkim żalem żegnaliśmy naszych niemieckich przyjaciół. Znów były uściski, uśmiechy, ale tez łzy, a nawet płacz…..

Ale pocieszamy się tym, że zostały z tych dni piękne wspomnienia, zdjęcia i ciekawe projekty, a nasza znajomość Niemiec i języka niemieckiego wzbogaciła się o wiele nowych informacji, zwrotów i słów.”

Maria Łukasik

___________________________________________________________________________________

W dniach 5 – 12 listopada 2014r. już po raz drugi gościliśmy u naszych niemieckich kolegów z Otto-Hann-Schule we Frakfurcie. Tym razem do Frankfurtu polecieli uczniowie z klasy 2b DSD1. 5 listopada około godziny 18, po pełnym wrażeń locie, wylądowaliśmy na lotnisku we Franfurcie. Tutaj czekała na nas miła niespodzianka. Nasi koledzy, razem ze swoimi rodzicami, przywitali nas bardzo serdecznie – było nawet samodzielnie przez dziewczyny upieczone ciasto. Po przywitaniu rozjechaliśmy się do rodzin.

Następnego dnia nastąpiło oficjalne przywitanie naszej grupy w szkole przez Panią dyrektor B. Haake. Potem zwiedzaliśmy szkołę i graliśmy w gry oraz zabawy, które pozwoliły nam się lepiej poznać i zintegrować. Dni we Frankfurcie biegły nam bardzo szybko. Rano braliśmy udział w lekcjach (1-2 godziny), a potem w zorganizowanych wycieczkach. Najpierw zwiedzaliśmy oczywiście Frankfurt – stare i nowe miasto. Jest to naprawdę piękne i bardzo nowoczesne miasto – centrum finansowe Niemiec i Europy. Mieliśmy możliwość zwiedzania budynku Comerzbanku, gdzie z 55 piętra oglądaliśmy panoramę miasta i okolic. Zwiedzaliśmy także lotnisko – wycieczka trwała ponad trzy godziny, ai tak nie zobaczyliśmy wszystkiego. Jest ono imponujące i olbrzymie – pracuje tam 62 000 ludzi. W niedzielę spotkaliśmy się wszyscy w ZOO – było to takie „rodzinne” spotkanie, bo wielu uczniów przyszło ze swoimi rodzicami. W trzecim dniu pobytu gościliśmy w Rómer – czyli w ratuszu. Pani burmistrz przyjęła nas bardzo serdecznie. Podczas rozmowy podkreśliła, że bardzo cieszy się, że wymiana między naszymi szkołami tak dobrze się rozwija.

Niestety, czas biegnie szybko i trzeba było wracać do domu, do szkoły, do Wieliczki. Ciężko było pożegnać się z niemieckimi kolegami, było nam u nich „jak w domu”. Polubiliśmy się, fajnie było spędzać razem czas w takiej „patchworkowej rodzinie”…

Jedno jest pewne – zobaczymy się w czerwcu w Wieliczce. Czekamy niecierpliwie na przyjazd naszych nowych znajomych!”

Barbara Koguticz-Kurtyka

Od dnia 20 do 27 czerwca 2014r. miała miejsce w naszej szkole rewizyta naszych kolegów i koleżanek z Frankfurtu ze szkoły Otto-Hahn-Schule.Goście przylecieli do nas w piątek po południu. Po bardzo serdecznym powitaniu (nie widzieliśmy się prawie pół roku) młodzież udała się do swoich partnerów i ich rodzin.

W sobotę wspólnie zwiedzaliśmy Kopalnię Soli. Wszystkich zachwyciły piękno kopalni i jej osobliwości. Weekend spędziliśmy natomiast w Szczawnicy. Ta wycieczka to był strzał w dziesiątkę! Spływ Dunajcem, wyjazd na górę Palenicę – no i w końcu wspólnie przygotowany grill. Niemieccy koledzy byli zachwyceni i oczarowani naszymi górami, pięknym krajobrazem, a wspólna zabawa przyniosła wszystkim wiele radości. Oczywiście, w trakcie tego pobytu nasza przyjaźń zacieśniła się, a znajomość języków obcych została pogłębiona. W poniedziałek odwiedziliśmy naszą szkołę. Niemców powitała dyrektor Pani J. Kitlińska, zwiedzaliśmy szkołę, a w końcu rozpoczęliśmy pracę nad projektem „Życie młodzieży w Polsce i w Niemczech – różnice i podobieństwa.” Zostaliśmy też zaproszeni do Magistratu i powitani przez Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka, Panią Urszulę Rusecką. Wizyta była krótka, ale bardzo miła. Pani Burmistrz pogratulowała nam takiej „przygody” i wyraziła nadzieję, że wymiana między szkołami będzie się nadal pomyślnie rozwijać. Do czwartku w godzinach dopołudniowych pracowaliśmy w szkole nad projektem, natomiast popołudniu zwiedzaliśmy Kraków. Nasz stary gród i tym razem nie zawiódł. Mieszkańcy Frankfurtu byli oczarowani tym miastem. Każdy chciałby jeszcze raz tu wrócić. Czas szybko uciekał – piątek popołudniu odlot…

Ze łzami w oczach żegnaliśmy naszych kolegów z Frankfurtu. Spotkamy się jeszcze na pewno, ale już nie w szkole, tylko prywatnie…

___________________________________________________________________________

W dniach 14-21 września 2013r. dwunastu uczniów z klasy 3b (grupa DSD1) pod opieką nauczycielek Pani Barbary Kurtyki-Koguticz i Pani Aurelii Rożen-Hypki brało udział w wymianie młodzieży z Otto-Hahn-Schule we Frankfurcie.

Po serdecznym przywitaniu przez niemieckich kolegów, rodziców i nauczycieli zostaliśmy przydzieleni do rodzin, u których mieliśmy spędzić cały najbliższy tydzień. Pierwsze dwa dni – sobotę i niedzielę spędziliśmy z naszymi niemieckimi partnerami. Mieliśmy możliwość lepiej się z nimi zapoznać, zobaczyć ich codzienne życie, zasady panujące w ich domach i ich zwyczaje.

W poniedziałek spotkaliśmy się wszyscy w szkole i po miłym powitaniu przez Panią dyrektor Birgid Haake zwiedzaliśmy partnerską szkołę. Było na co popatrzeć…

Przez resztę dnia podziwialiśmy Frankfurt – nowe i stare miasto. Frankfurt oglądaliśmy także z pokładu statku, którym płynęliśmy po Menie. Miasto zrobiło na nas wielkie wrażenie – to faktycznie piękne i na wskroś nowoczesne miasto.

Każdego dnia przychodziliśmy do szkoły i braliśmy udział w lekcjach – to znaczy chodziliśmy z naszymi partnerami na pierwsze trzy zajęcia lekcyjne. Pracowaliśmy także nad projektem pt. „Życie młodzieży w Niemczech i w Polsce”. Dużo zwiedzaliśmy. M.in. byliśmy w mieście Salzburg, wędrowaliśmy po górach Taunus.

We czwartek pojechaliśmy na lotnisko, które jest jednym z największych lotnisk na świecie. Z pokładu autobusu, niestety nie samolotu, zwiedzaliśmy płytę lotniska, halę odpraw i wieżę widokową. I znów było na co popatrzeć..

Bardzo ważnym przeżyciem była dla nas wizyta w miejskim ratuszu we Frankfurcie i spotkanie z Panią Burmistrz, która znalazła dla nas chwile czasu i opowiadała o „swoim” mieście oraz pracy ludzi zatrudnionych w ratuszu.

Do południa spędzaliśmy czas na zwiedzaniu i wizytach, a popołudnia spędzaliśmy najczęściej na zajęciach sportowych (gra w kręgle, gry i zabawy w Centrum Młodzieżowym).

Niestety wszystko co miłe szybko się kończy… nasz pobyt we Frankfurcie też. W piątek byliśmy w szkole po raz ostatni. Dokończyliśmy swoje projekty, a wieczorem podczas pysznej kolacji (przygotowanej przez niemieckich rodziców) zaprezentowaliśmy swoje prace, posłuchaliśmy muzyki i pożegnaliśmy się ze szkołą.

Ostatni dzień – sobotę, mieliśmy wolny. Pakowaliśmy się i kupowaliśmy prezenty. Niestety musieliśmy się pożegnać z naszymi, już nie partnerami, ale przyjaciółmi i ich rodzicami. Oczy podczas odjazdu były mokre.

Pobyt we Frankfurcie był dla nas niezwykle ciekawym przeżyciem. Poznaliśmy nowych kolegów, zawarliśmy nowe przyjaźnie, pogłębiliśmy znajomość języka niemieckiego i zobaczyliśmy jak żyje i uczy się młodzież za naszą zachodnią granicą.

Teraz czekamy z niecierpliwością na lato – wtedy spotkamy się ponownie tym razem u nas w Wieliczce!